Nyrostat La Genovese-set med 12% rabatt | Caffè Borbone Rossa - så starkt - så prisvärt
Fri frakt från 1100 kr
Köp på faktura via Klarna är möjligt*

Kaffemärken

Roester

Italienska & tyska kaffemärken av hög kvalitet

Alla kafferosterier är listade i alfabetisk ordning. Vi får nyrostat kaffe varje månad; vissa rosterier levererar till och med varje vecka. Espresso och kaffebönor som köps hos Espresso International är alltid färska.

Många länder i världen har en distinkt kaffekultur. Men den italienska har en särskild plats i våra hjärtan. Därför erbjuder vi ett brett utbud av italienska kaffemärken. Men de tyska kafferosterierna är inte på något sätt sämre än sina italienska kollegor. Läs mer om våra kaffemärken ↓

Inga resultat hittades för filtreringen!

 

De olika kaffemärkena och deras särprägel

Beethoven and his coffee„Jag har mätt ut mitt liv med kaffeskedar“. Vem vet hur många av dem T.S. Eliot, berömd poet och författare till underbara pjäser, har druckit?

När man läser dessa ord så får man upp en bild i huvudet av nobelpristagaren i litteratur från 1948 som sitter vid ett bord på en bar i London och njuter av en utsökt dryck från en rykande varm kopp. Ännu mer fascinerande är det att tänka på hans kaffekopp som en icke-betalande åskådare till födelsen av tidlösa mästerverk som Murder in the Cathedral eller The Wasteland.

Genom världshistorien har det funnits många beundrare av den kanske mest utbredda och kända drycken globalt sett – nämligen kaffe.

År 1732 komponerade den store kompositören Johann Sebastian Bach till och med en föga känd opera om kaffe, Coffee Cantata, medan hans kollega Beethoven krävde att hans kopp kaffe skulle tillagas av exakt 60 bönor. Men den mest passionerade kaffedrickaren av alla i kulturhistorien var förmodligen författaren Honoré de Balzac, som kunde konsumera upp till 50 koppar dagligen. Han ansåg att kaffe var en nödvändighet för sitt kreativa skapande, vilket han under 1830-talet skrev om under titeln The Pleasures and Pains of Coffee. Balzacs beryktade kaffedrickande är än idag föremål för debatt och spekulationer. 

Italiens mest kända kaffemärken

Lavazza

Drycken spreds i Europa under 1600-talet och har sedan dess varierat i många smaker, specialiteter och har funnits i hundratals recept tack vare kreativa och nyfikna människor. Idag är kaffe en viktig del av livet i allmänhet och frukosten i synnerhet för alla italienare, mycket tack vare alla kloka och passionerade kaffefantaster som gjort sin kaffekonst till ett eget märke. Nu finns det hundratals kafferosterier, var och en med sina egna egenheter och sina egna blandningar eller med en hemlig ingrediens som får just dem att sticka ut som en favorit hos kaffedrickaren. De italienska kaffemärkena sträcker sig från Lavazza och Kimbo, förbi IllyCaffè Borbone och Caffè Passalacqua. Genom effektivitet, noggranhet och stor omsorg om produkten har italienska kaffemärken vunnit en stark position i kaffevärlden.

I Italien har sedan länge en mycket stark kaffekultur växt fram som idag lever vidare lika stark som någonsin. Det räcker att titta igenom de kända och mindre kända kaffemärkenas hemsidor för att se att ordet kultur nämns överallt. När man talar om att Italien har en tusenårig litterär och konstnärlig historia som tillhör världens främsta när det gäller kontinuitet genom historien, så ska man heller inte glömma bort den kulinariska, och i synnerhet den som innehåller koffein.

I århundraden ägdes kaffekulturen av tillverkare och höga tjänstemän som var ensamma om att få ta emot kunskap och hemliga recept som skulle hållas säkra från nyfikna ögon och recepttjuvar. Idag förblir dock denna kunskap inte alltid en hemlighet bland en begränsad krets av utvalda individer som sköter produktionen. Lyckligtvis har inte kaffekulturen hemligheter på samma nivå som i grekiska eller egyptiska tempel, vars mest hemliga platser endast fick besökas av präster. Faktum är att fler och fler människor har tillgång till kaffebearbetning och fler och fler av arbetarna är intresserade av produktionen, i allt från valet av bönor till rostning och förpackning. Detta leder till att fler också väljer att starta sitt egna märke för att få se sin egna kaffedröm förverkligas i smak och stil. 

illy 

Studying coffee

Ett exempel på denna spridning av kunskap är illy, som i Trieste – en stad belägen i den yttersta nordöstra delen av Italien där företaget har sitt huvudkontor – har startat ett riktigt universitet, Università del Caffè, för kaffe med specialiserade kurser för avancerad utbildning och produktspridning, bland annat “Master in Economics” och “Science of Coffee Ernesto Illy”.

Från biologiska till agronomiska aspekter, utan att förminska de tekniska aspekterna av processen som börjar vid kaffeplantan och slutar först med ett utsökt slutresultat i koppen.

Lavazza

Lavazza är ett kaffemärke som har främjat utveckling och ny teknik i många år och bygger sin filosofi på samma tankesätt. Kaffeskolan med sitt "Träningscenter" är en referenspunkt för yrkesverksamma inom sektorn som vill göra rosteriet redo för morgondagen. Lektioner, repetitionskurser, träningskurser: kort sagt den perfekta lösningen för alla som har valt att omvandla sin passion för kaffe till arbete. Detta är inte bara hur specialiserade produktionsarbetare föds men också chefer, företagsledare och ledande yrkesverksamma inom det gastronomiska området. Kaffets egna "enologer".

Mindre kända kaffemärken

Utbildning är inte bara ett privilegium för världens mest kända kaffemärken

Sant'Eustachio Il Caffè

Ytterligare ett bevis på detta är Sant’Eustachi, ett hantverksrosteri från Rom som erbjuder specialiserade kurser i produktkunskap, tillgängliga för alla till ett väldigt lågt pris. Under det vaksamma ögat från Pantheon i Rom, kungarnas och de stora konstnärernas viloplats är Eustachios kafé ett måste för turister att besöka eller för invånare som vill ha en förfriskning eller en kort paus med stor smak från det intensiva och krämiga kaffet från Sant’Eustachio.

"I vår anläggning gör vi endast kaffe med den klassiska napolitanska kaffekannan, det gamla systemet som användes redan av våra mor- och farföräldrar." Tradition och passion förblir en hörnsten i utvecklingen av de stora kaffemärkena. Även om den avancerade branschen inom produktion också kan tillföra nytt.

Kaffemärket Passalacqua från Neapel är medvetna om detta, vilket kan läsas i citatet ovan som är hämtat från deras hemsida där det även går att hitta mottot: ”där kaffe är en familjeangelägenhet”. Kanske är det just denna karaktär som för kaffe närmare oss i vardagen: dess mycket känsliga mänskliga sida.

Quarta Caffè coffee brand

Det går knappt att tänka på en kopp kaffe utan att väcka minnen av ungdom, personliga band eller födelsen av ny kärlek. Kaffe är en medlem i familjen för oss alla men också för att när man väl har blivit kär i kaffe, då lämnar man det aldrig.

Alla varumärken har valt att hålla sin passion och tradition intakt. Många kan skryta med över ett sekel av experimenterande och ständiga förbättringar och försöker alltid hålla ena ögat mot framtiden medan det andra blickar mot traditionen och det förflutna. 

Genom att hämta inspiration från tidigare erfarenheter och generationer kan vi bygga en utmärkt produkt för morgondagen.

Från Illys Triesta till Caffè Quarta's Lecce, har kaffemärket expanderat i hela landet, från norr till söder. Det börjar lokalt men sann kvalitet sprider sig alltid vidare.

Naturligtvis inte bara i Italien

Carroux Coffee brandKaffe är ett världsarv och kaffemärken finns i varje hörn på planeten. Inte bara i Italien utan även runt om i världen. Traditionell är den produktion som erbjuds av Carroux och Speicherstadt, företag baserade i Hamburg och Tyskland som kommer ihåg hur grundläggande människans hand är för att ge liv åt en produkt som verkligen är av hög kvalitet. Maskiner hjälper men är maktlösa där hjärta och passion behövs.

Brasilien, USA, Frankrike, England, Spanien och Grekland. Varje nation erbjuder sin egen version, sin egna utsökta doft och blandning av smaker. 

Alla fokuserar dock på den sanna, unika och oefterhärmliga smaken av kaffe. "Hur söt är smaken av kaffe! Sötare än tusen kyssar, sötare än ett Moscato-vin", sade Bach. Om den store kompositören av Toccata och Fugue in D minor säger det, då kan vi lita på honom.