Kimbo
Maria Sole
De olika kaffemärkena och deras egendomlighet
“Jag har mätt ut mitt liv med kaffeskedar”. Vem vet hur många av dem T.S. Eliot, berömd poet och författare till texter som har gett upphov till underbara pjäser, har druckit?
När man läser dessa ord så tänker man på nobelpristagaren i litteratur från 1948 som sitter vid ett bord och njuter av en utsökt dryck från en varm kopp på en bar i trista London. Ännu mer fascinerande är det att tänka på hans kaffekopp som en icke-betalande åskådare för födelsen av tidlösa mästerverk som Murder in the Cathedral eller The Wasteland.
Genom hela världshistorien har det funnits många beundrare av den kanske mest utbredda och kända drycken globalt sett - kaffe.
År 1732 komponerade den store kompositören Johann Sebastian Bach till och med en föga känd Coffee Cantata, medan hans kollega och rival Beethoven krävde att hans kaffe skulle tillagas med exakt 60 bönor. Men den mest passionerade kaffedrickaren av alla var förmodligen författaren Honoré de Balzac, som kunde konsumera upp till 50 koppar om dagen.
De mest kända kaffemärkena
Den var utbredd i Europa på 1500-talet och har varierat i många smaker, specialiteter och har funnits i hundratals recept tack vare stjärnkockarnas geniala och skickliga händer och är nu en viktig del av frukosten för alla italienare, mycket tack vare kloka och stolta kaffefantaster som har kunnat göra ett eget kaffemärke av sin kaffekonst. Idag finns det hundratals kafferosterier, var och en med sina egna egenheter och sina egna blandningar eller med en hemlig ingrediens som gör just den till den mest älskade. Här sträcker sig de italienska kaffemärkena från Lavazza och Kimbo, förbi Illy, Caffè Borbone och Caffè Passalacqua. Kändisar och ikoner för Belpaese i världen, har lyckats få infltande tack vare effektivitet, noggrant utförande och vård av produkten.
Därför föddes vad många rostare definierar, genom en litterär aforism, "Kaffekulturen". Det räcker att snabbt titta igenom de kända och mindre kända kaffemärkenas hemsidor för att se att ordet kultur nämns överallt. När man talar om att Italien har en tusenårig litterär och konstnärlig historia som tillhör världens främsta när det gäller kontinuitet genom historien, så ska man heller inte glömma den kullinariska, och i synnerhet den som innehåller koffein.
Det är en kultur som i århundranden ägdes av tillverkare och höga tjänstemän, vilka var ensamma om att få ta emot kunskap om hemliga recept som skulle hållas säkra från nyfikna ögon och recepttjuvar. Idag förblir dock denna kunskap inte alltid en hemlighet bland en begränsad krets av utvalda individer som sköter produktionen. Lyckligtvis har inte kaffekultur hemsligheter på samma nivå som i grekiska eller egyptiska tempel, vars mest hemliga platser endast fick besökas av präster. Faktum är att fler och fler människor har tillgång till kaffebearbetning och fler och fler av arbetarna är intresserade av dess produktion, från valet av bönor till rostning och förpackning.
illy
Ett exempel på detta är Illy, som i åratal i Trieste – en stad belägen i den yttersta nordöstra delen av Italien där företaget har sitt huvudkontor – har startat ett riktigt (Università del Caffè) universitet för kaffe med specialiserade kurser för hög utbildning och produktspridning inklusive “Master in Economics” och “Science of Coffee Ernesto Illy”.
Från biologiska till agronomiska aspekter, utan att försumma de tekniska aspekterna av processen som börjar vid kaffeplantan och slutar först med ett utsökt slutresultat i en kopp.
Lavazza
Lavazza, ett kaffemärke som har främjat utvecklingen och dem allra senaste teknikerna i flera år, bygger sin filosofi på samma tankesätt. Kaffeskolan med sitt "Träningscenter" är en referenspunkt för yrkesverksamma inom sektorn som vill göra rosteriet redo för morgondagen. Lektioner, repetitionskurser, träningskurser: kort sagt den perfekta lösningen för dem som har valt att omvandla sin passion för kaffe till arbete. Detta är inte bara hur specialiserade produktionsarbetare föds men också chefer, företagsledare och ledande yrkesverksamma inom det gastronomiska området. Kaffets egna "oenologer".
Mindre kända kaffemärken
Utbildning är inte bara ett privilegium för världens mest kända kaffemärken
Ett bevis på detta är vittnesmålet från Sant’Eustachio, ett hantverksrosteri från Rom som erbjuder specialiserade kurser i produktkunskap som är tillgängliga för alla till ett väldigt lågt pris. Under det vaksamma ögat från Pantheon av Rom, kungarnas och de stora konstnärernas viloplats är Eustachio kaffe ett måste för turister och invånare i huvudstaden som vill ha en förfriskning eller helt enkelt en kort paus med stor njutning av den goda smaken från det intensiva och krämiga kaffet från Sant'Eustachio.
"I vår fabrik gör vi endast kaffe med den klassiska napolitanska kaffemaskinen, det gamla systemet som användes redan av våra mor- och farföräldrar." Tradition och passion förbler en hörnsten i utvecklingen av de stora kaffemärkena. Även om den avancerade branschen inom produktion också kan tillföra nytt.
Kampanien-baserade företaget Passalacqua är medvetna om detta, vilket kan läsas i citatet ovan som är hämtat från deras hemsida där vi även finner mottot: "där kaffe är en familjeangelägenhet". Kanske är det just denna karaktär som för kaffe närmare oss i vardagen: dess mycket känsliga mänskliga sida.
Det går knappt att tänka på en kopp kaffe utan att väcka minnen av ungdom, personliga band eller födelsen av ny kärlek. Kaffe är en medlem i familjen för oss alla men också för att när man väl har blivit kär i kaffe, då lämnar man det aldrig.
Alla varumärken har valt att hålla sin passion och tradition intakt. Många kan skryta med över ett sekel av experiment och förbättringar och försöker alltid hålla ett öga mot framtiden och det andra på det förflutna.
Genom att hämta inspiration från tidigare erfarenheter och generationer kan vi bygga en utmärkt produkt för morgondagen.
Från Illys Triesta till Caffè Quarta's Lecce, har kaffemärket expanderat i hela landet, från norr till söder. Det börjar lokalt men sann kvalitet sprider sig alltid vidare.
Naturligtvis inte bara i Italien
Kaffe är ett världsarv och kaffemärken finns i varje hörn på planeten. Inte bara i Italien utan även runt om i världen. Traditionell är den produktion som erbjuds av Carroux och Speicherstadt, företag baserade i Hamburg och Tyskland som kommer ihåg hur grundläggande människans hand är för att ge liv åt en produkt som verkligen är av kvalitet.
Maskiner hjälper men är maktlösa där hjärta och passion behövs.
Brasilien, USA, Fjärran Östern och återigen Frankrike, England, Spanien och Grekland. Varje nation erbjuder sin egen version, sin egna utsökta doft och blandning av smaker.
Alla fokuserar dock på den sanna, unika och oefterhärmliga smaken av kaffe. "Hur söt är smaken av kaffe! Sötare än tusen kyssar, sötare än ett Moscato-vin", sade Bach. Om den store kompositören av Toccata och Fugue in D minor säger det, då kan vi lita på honom.