NYHET: 10% för att lära känna Segafredo Impronte | 15% på nya Provset Settanta med 70% Arabica-sorter
Fri frakt från 1100 kr
Köp på faktura via Klarna är möjligt*

Vår väg till kaffet

En framgångssaga med några hinder på vägen

Livet före espresson

1984 fick Alexander Duhre en affärsidé som han förverkligade. Han erbjöd en telefonservice till små hantverksföretag. Genom detta kunde muraren vara på byggarbetsplatsen men ändå vara tillgänglig för sina kunder. Tjänsten expanderade snabbt. Kunderna blev allt större, uppgifterna allt mer komplexa och Alexander Duhre blev en specialist på telekommunikation. Den lilla firman växte under 25 år till ett sort tjänsteföretag. År 2000 börsnoterades företaget som då hade 2500 anställda i hela Tyskland. Företagets nya inriktning: E-commerce. 2003 drog han sig av hälsoskäl tillbaka från uppdraget som verkställande direktör.

En tid av nyorientering

Vad gör man med resten av sitt liv? Vad ger både glädje och utmaning? Kärleken till Italien blev till en passion för kaffe. I över 30 år har Italien varit vårt favoritresemål. Landskapet, livsstilen och enkla men högkvalitativa livsmedel har alltid varit en anledning för att besöka platser och regioner i Italien. Och naturligtvis älskar vi än idag att sitta på små barer eller traditionella kaffehus och njuta av äkta italiensk espresso eller cappuccino.

Men väl tillbaka i Tyskland var utbudet av bra espressosorter i detaljhandeln starkt begränsat och en besvikelse. Och det trots att allt fler människor, liksom vi, har en dyr helautomatisk kaffemaskin eller till och med brygger sitt kaffe med ett portafilter. Varför inte starta ett företag som fyller denna lucka? Varför inte direktimportera italienskt kaffe och sälja det online? Erfarenhet av E-Commerce hade vi ju - Sagt och gjort! 

All början är svår i kaffebranschen

Tillsammans med en långvarig följeslagare och vän började vi sondera marknaden. Vår vän Eckart Meyer talar italienska och älskar precis som vi landet. Hans passion för espresso smittar av sig. Det var han som tog den första kontakten med rosterierna och öppnade därmed dörren för oss. Men det är inte helt enkelt att vinna rosteriernas förtroende. De behöver veta till vem de säljer sina värdefulla bönor. En av anledningarna till detta är dåliga erfarenheter av andra online-kaffehandlare som slängt bort riktigt bra kaffe för dumppriser på Ebay.

Långsamt byggde vi upp en kundkrets i Tyskland. Glädjen var stor när vi för första gången nådde 10 beställningar under en dag. Vi firade att det gick framåt. Under flera år var det en balansgång mellan att optimera inköpen och samtidigt kunna garantera våra kunder färskt kaffe. Direktimport lönar sig bara vid större leveranser men kunderna vill ha kaffet nyrostat. Under de första 3 åren behövde vi av denna anledning ofta göra oss av med kaffebönor eller ge bort dem. Även om bäst före-datumet ännu inte hade passerats så uppfyllde de inte längre våra kunders kvalitetskrav. Vi var till och med tvungna att avsluta samarbetet med vissa riktigt bra rosterier av denna anledning. Färskheten går inte att tumma på. Den enda lösningen: full gas på marknadsföring för att kunna beställa stora mängder kaffe med allt kortare intervall från Italien.

Felsteg att lära sig av - ESE Pod Maskiner

Vår entusiasm för podmaskiner ledde oss på villovägar. Det öppna ESE-pod-systemet för snabbt tillredd espresso med ett stort utbud av rosterier, sorter och smaker imponerade så pass mycket på oss att vi försökte vinna den tyska marknaden. Fördelarna med systemet är flera. Espresson smakar lika bra, om inte bättre, än från helautomatiska kaffemaskiner. Maskinerna är också enkla i sin konstruktion, mycket billigare och kräver mindre underhåll. Dessutom är ESE pods inte bundna till ett visst märke eller pris. Vi investerade i espresso-pod-maskiner som vi på prov ställde till förfogande för små företag. Vad vi inte hade räknat med: Transporterna slet hårt på maskinerna, kunderna avkalkade dem inte regelbundet och små fel som kan åtgärdas själv, ledde till onödiga returer. Vi var aningen naiva. När det gäller kaffemaskiner bör man kunna instruera kunden på plats och personligen även erjuda en porfessionell reparationsservice. Vi fick betala en läropeng och dra i handbromsen.

Men även om vi sa adjö till espressomaskinernas värld är vi fortfarande trogna ESE-pods och erbjuder ett brett sortiment av pods.

Framme i kaffets värld 

Espresso International har sedan snart 20 år tillbaka erbjudit ett sortiment av kaffe med riktigt hög klass. Lagret har blivit större och beställningarna allt fler. Förutom kaffebönor ingår nu också espressokoppar och många andra espressotillbehör i vårt sortiment. I vår kaffeshop online finns de stora välkända rosterierna som Lavazza och illy, men även små men traditionsrika italienska rosterier. Vi är särskilt förtjusta i dessa familjeägda rosterier, där kunskapen förs vidare från generation till generation. Vi älskar att besöka dessa rosterier och lära oss mycket om deras mycket personliga sätt att rosta kaffe. Giancarlo Martella, Peter Schreyögg och Allessandro Nannini är bara några av dem vars inbjudningar vi har tackat ja till. Höjdpunkten hittills var utan tvekan en helg i Rom med hela personalen. Familjen Martella och Roberto Ricci från Sant Eutstachio, och naturligtvis staden självt, gjorde denna lilla resa till en oförglömlig upplevelse.

Det är viktigt för oss att föra människorna bakom det fantastiska kaffet närmare våra kunder. Med vår shop vill vi ge dig möjlighet att hitta din personliga favoritespresso.