15% rabatt på Provset Toledo - Våra favoriter från Neapel | 8% rabatt på Kenon Espresso Dark Kream
Fri frakt från 1100 kr
Köp på faktura via Klarna är möjligt*

Vår väg till kaffet

En framgångssaga med utmaningar längs vägen

Livet före espresso

Året är 1984 och Alexander Duhre har en affärsidé. Han börjar erbjuda telefonkontorsservice för hantverksföretag. På så sätt kan muraren vara på byggarbetsplatsen men ändå vara tillgänglig för sina kunder. Tjänsten expanderar snabbt. Kunderna blir större, arbetsuppgifterna mer komplexa och Alexander Duhre blir specialist på telekommunikation. Inom loppet av 25 år växer det lilla företaget till en stor tjänsteleverantör. År 2000, med då 2.500 anställda över hela landet, tar han företaget till börsen. Ny inriktning för företaget: e-handel.

2003 lämnar han av hälsoskäl rollen som styrelseordförande i företaget.

En tid av förändring och nyorientering. Vad vill man göra med fortsättningen av ens liv? Vad ger glädje och utmaningar i lika hög grad?

2004 blir kärleken till Italien till passion för kaffe.

I över 30 år har Italien varit vårt favoritresmål. Landskapet, livsstilen och kärleken till enkel men högkvalitativ mat har alltid varit ett incitament för att besöka många olika platser och regioner i Italien. Och naturligtvis gillar vi fortfarande att sitta på små barer eller traditionella kaffehus och njuta av en äkta italiensk espresso eller cappuccino.

Men tillbaka i Tyskland är utbudet av goda espressosorter i butikerna en besvikelse och mycket begränsat. Och detta trots att allt fler människor, precis som vi, äger en dyr helautomatisk kaffemaskin eller till och med använder en portafiltermaskin för att brygga sitt lilla svarta kaffe. Så vad kan vara mer självklart än att starta ett företag för att fylla denna lucka? Varför inte direktimportera italienskt kaffe och sälja det på nätet? Vi har ju trots allt erfarenhet av e-handel.

Sagt och gjort!

2005 - All början är svår i kaffebranschen

Tillsammans med en mångårig följeslagare och vän börjar vi sondera marknaden. Eckart Meyer talar italienska och älskar Italien lika mycket som vi gör. Hans passion för espresso smittar av sig. Han tar den första direktkontakten med rosterierna och öppnar på så sätt dörren för oss. Men det är inte så lätt att vinna rosteriernas förtroende. De vill också veta vem de säljer deras dyrbara bönor till. Dåliga erfarenheter av andra kaffehandlare på nätet, som sedan säljer bra kaffe till dumpade priser på eBay, är förmodligen också en orsak till detta.

2007 – Det gör ont men kaffet måste bort!

Vi bygger långsamt upp en kundkrets i Tyskland. Glädjen är stor första dagen med 10 beställningar. Bubbel till alla, det går framåt. Sedan följer en årslång balansgång mellan att optimera inköpen och garantera färskheten. Direktimport av kaffe lönar sig bara vid större beställningar, men våra kunder vill ha kaffet nyrostat. Under de första 3 åren behöver vi av denna anledning ofta göra oss av med kaffebönor eller ge bort dem. Även om bäst före-datumet ännu inte har passerats så uppfyller de inte längre våra kunders kvalitetskrav. Vi är till och med tvungna att avsluta samarbetet med vissa riktigt bra, men i Tyskland okända, rosterier. Färskheten går före. Den enda lösningen: full fart på marknadsföring för att kunna beställa stora mängder kaffe från Italien med allt kortare intervall.

2009 - Fel och misstag - ESE Pod maskiner

Vår entusiasm för espresso-pod-maskiner leder oss på villovägar. Det öppna ESE-pod-systemet för snabbt tillredd espresso med ett stort utbud av rosterier, sorter och smaker imponerar så pass mycket på oss att vi försöker vinna den tyska marknaden. Fördelarna med systemet är flera. Espresson smakar lika bra, om inte bättre, än från helautomatiska kaffemaskiner. Maskinerna är också enkla i sin konstruktion, mycket billigare och kräver mindre underhåll. Dessutom är ESE pods inte bundna till ett visst märke eller pris. 

Vi investerar i espresso-pod-maskiner som vi på prov ställer till förfogande för små företag. Vad vi inte har räknat med: Transporterna sliter hårt på maskinerna, kunderna avkalkar dem inte regelbundet och små fel som egentligen kan åtgärdas själv, leder till onödiga returer. Vi inser att vi har varit för naiva. Vi fick lära oss den hårda vägen och drar nu i bromsen. Men vi förblir naturligtvis lojala fans av ESE-systemet och erbjuder fortsatt ett stort urval av kapslar.

2012 – Vår vision och riktning

Bara den bästa kvaliteten ska hitta in i vårt sortiment. I Italien rostas traditionellt de bästa blandningarna till barer och restauranger. Och vi erbjuder bara denna så kallade „BAR-serie”. Vi var redan från början förespråkare av blandningar och har bara ett litet urval av single-origins. För det är just kombinerandet av olika bönsorter från hela världen, deras förhållande till varandra och den exakta rostningstiden och temperaturen som visar på rostmästarens höga hantverksskicklighet.

2015 – Vår espressofamilj växer

Vad hade vi varit utan vårt otroligt duktiga och motiverade team? Definitivt inte ett företag med de bästa kundbetyg du kan önska dig. För nästan 10 år sedan förstärker Justin Bahner (inköp/marknadsföring) och Marc-Andre Matzkeit (IT/Shop-utveckling) espressofamiljen. Som medarbetare och företagare för de Espresso Internationals framgångar vidare in i framtiden.

2018 – Vi behöver plats

Verksamheten växer och vi behöver mer lagerutrymme. Som tur är har vi möjlighet till expandering i vårt byggnadskomplex. Det helt digitaliserade logistikområdet är nu fördelat på 3 stora, sammankopplade hallar. Administrationen ligger i samma byggnad och när det bränner till ordentligt behöver alla hjälpa till. Det finns ingen medarbetare som inte har hjälpt till i lagret.

2022 – Lagerförsäljning av espresso

Sedan 2022 söker vi direktkontakt med våra kunder. Kaffestaden Hamburg är hem för väldigt många människor som delar vår passion. Första lördagen i månaden öppnar vi upp våra dörrar och bjuder in våra kunder på en espresso, ett gott vin och framför allt trevliga samtal. Ett event som vi njuter av precis lika mycket som våra kunder gör. 

2024 – Framme i kaffets värld

Espresso International har nu i 20 år erbjudit ett exklusivt espressosortiment. Vårt fokus ligger på familjeägda rosterier med lång tradition. Vi besöker dessa partners regelbundet och lär oss mycket om deras mycket personliga sätt att rosta kaffe. Leverantörerna har under årens lopp blivit vänner. Vi rapporterar regelbundet om våra glimtar in bakom kulisserna. Det är viktigt för oss att föra människorna bakom de fantastiska kaffesorterna närmare våra kunder. På så sätt har vi lärt oss mer om de olika preferenserna i den syd- och norditalienska espressokulturen.

Vi vill tacka alla våra kunder som har varit lojala mot oss under så lång tid och hoppas att vi även i framtiden kan fortsätta att presentera nya upptäckter från kaffevärlden.